Tartalomhoz

W3C

 
 

Honlapelemzés és -tesztelés

Ergonómiai és funkcionális elemzés

Az akadálymentességi elemzésen felül, akár azzal egyszerre, a felhasználói felületek, honlapok ergonómiai és funkcionális elemzését is el tudjuk végezni. Egy ilyen elemzés magában foglalja a teljes honlap átnézését, minden funkció részletekbe menő kipróbálását. A tesztelés során nem csak az ergonómiai, használhatósági hibákra derül fény, hanem a legtöbb esetben számos programozási, és biztonsági hibára is. Akárcsak az akadálymentességi elemzés esetében az ergonómiai és funkcionális elemzés is elvégezhető minden felhasználói felülettel rendelkező, és a felhasználóval kommunikáló eszközön (pl.: számítógépes programok, érintőképernyős terminálok felülete, mobiltelefonok...).

A használhatósági problémák csoportjába tartozó egyszerűbb hibák például a főlapra való visszajutás lehetőségének vagy a honlapon belüli aktuális pozíció jelölésének a hiánya, valamint a túl sok menüpont vagy bonyolult menüstruktúra. Ide tartozik továbbá a nehéz tájékozódás, a bonyolult kezelés, következetlen jelölések, de még a magyartalan megfogalmazások és a helyesírási hibák is. Mivel az elemzés biztonsági problémákra is fényt deríthet, valamint bizonyos esetekben a szerverek számára plusz terhelést, az adatbázisba pedig hibás adatok felvitelét igényelheti, ezért kizárólag a honlap tulajdonosának beleegyezésével, lehetőleg egy tesztszerver segítségével végezzük. Az elemzés végeredménye, írásos jelentése a honlap méretétől függően akár több száz oldalas is lehet.

Az ergonómiai és funkcionális elemzés keretein belül felhasználói használhatósági tesztet is tudunk végezni, melyben a honlap célcsoportjába tartozó felhasználók tapasztalatait gyűjtjük össze az adott honlap vagy portál felhasználásával kapcsolatban. A honlap bonyolultságától függően egy ilyen tanulmány elkészítése több hónapot is igénybe vehet.

Felhasználói használhatósági teszt

A használhatósági teszt során felhasználókat kérünk meg, hogy használjanak egy adott szolgáltatást. Legtöbb esetben kapnak néhány előre definiált feladatot (egy elérendő célt), és azt kell elvégezniük. Munkájuk közben megfigyeljük a felhasználók viselkedését, kamerával és/vagy jegyzetelés segítségével rögzítjük a reakcióikat, a hibás lépéseket, a zsákutcákat, félreértéseket, ismétléseket, a sok gondolkodást igénylő vagy frusztráló, nehezen végrehajtható feladatokat.

A különböző felhasználóktól szerzett tapasztalatok a végén összegzésre kerülnek, melyeket a hiba súlyossága, és előfordulási gyakorisága szerint különböző kategóriákba sorolunk. Egy ilyen elemzés során nem csak egyértelmű hibákra, hiányosságokra, hanem számos ellentmondásra, megoldandó problémára is fény derül, melyek kiküszöbölésére javaslatokat teszünk. A felhasználói használhatósági tesztet érdemes lehet egy ergonómiai és funkcionális elemzés részeként elvégezni, hogy ne csak a használhatósági hibákra derüljön fény, hanem a rendszer egy sokkal szisztematikusabb átnézése, tesztelése is megtörténjen.

Fókuszcsoportos vizsgálat

Egy ötletet, szolgáltatás- vagy honlap-tervet egy adott fókuszcsoport, célcsoport képviselőivel együtt megvizsgálunk. Segítségükkel megállapítjuk az előnyeit, hátrányait, tovább is gondoljuk az aktuális tervet. Ennek a vizsgálatnak a segítségével egy még el nem készült honlapról, szolgáltatásról lehet megállapítani, hogy mit szólnak hozzá a felhasználók, mi a véleményük, benyomásuk róla.

A felhasználói használhatósági teszttől abban különbözik, hogy itt nem feltétlenül egy már működő honlapról van szó. A tervet (vagy protoípust) a felhasználók nem külün-külön, hanem egyszerre nézik meg, és mondják el róla a véleményüket, javaslataikat.

Utolsó módosítás: 2010.3.2.